יום חמישי, 6 בספטמבר 2012

אליסה בשארטר (אחרון ודי)

מהארון האפור הוצאנו מעטפה אפורה אחר מעטפה אפורה ורוקנו את תוכנה בעדינות על השולחן. למרבה השמחה התברר שלא הכל נראה ככה:

אלא היו גם כאלה שנראו ככה:


המשימה שלנו הייתה מיוחדת למדי. בדרך כלל, אנחנו נתקלים בכתב יד רק בדייט מסודר, יודעים כמעט בוודאות מה אמור להיות שם בעזרת קטלוגים כאלה ואחרים. בדרך כלל אנחנו נשארים בשדה המוכר, המתמחה עד כלות. אבל כאן היינו צריכים  לנסות ולגלות מחדש במה מדובר בכלל; לפענח כמה שורות ולקבוע אם מדובר על תיאולוגיה, משפט, רפואה או חיי קדושים, למיין את הפיסות - פעמים לא מעטות התחבאו באותה מעטפה שרידים של כתבי יד שונים לחלוטין, לזהות אם מדובר בקומנטאר לפי השורות המסומנות בקו תחתי או גלוסות מסודרות מסביב, ובעיקר להשתמש בהמון ידע סמוי... אחרי שרואים כמה פיסות עם רובריקות אדומות (האדום השתמר להפליא בשריפה) שמתחילות ב"קרטולה" לעשות אחד ועוד שתיים ולהבין שמדובר כנראה בקרטולריום, לראות שניים שלושה חלקים עם "לקציו" כדי לשלות מהזכרון את קיומם של לקציונרים, או להסיק מחתיכה קטנה עם תאריך וטקסט שמתחיל ב obiit שזו כנראה הציפורן השמאלית של איזה אוביטואר.
מנסה לדלות טוסט אינפורמטיבי מהערמה

היו מקרים שבהם התמזל מזלנו למצוא בין הדפים אחד עם כותרת, כמו למשל כאן דף של ההיסטוריה סכולסטיקה:
או את דף התוכן של ספר רפואה שאחר כך התברר כקנון של אבן סינא:
בכל אחד מהמקרים ציינו ברשימותינו גם כמה מאפיינים של כתב היד עצמו כמו תאריך כללי משוער לפי הכתב, שורה ארוכה או טורים, וכל דבר אחר שיוכל אחר כך לסייע. למרבה הצער המימדים שיכלו היו להיות שימושיים מאד להתאמה עם הקטלוג לא יכלו לעזור לנו - גם כשהיו דפים שלמים הם התכווצו לגמרי למעין טוסטים-צנימים מהסוג שסבתא שלי הייתה מכינה. וכמובן, תעתקנו קטע במידת האפשר מטוסט כזה או אחר, כדי לחפש אותו בבית באינטרנט. מדי פעם גם נתקלנו באיורים, מה שהפך את העניין תמיד ליותר מלבב.

בקיצור, לא אלאה אתכם. נסענו כמה פעמים. בכל פעם שחזרנו עטנו על המחשב בניסיון לראות אם נצליח למצוא את הטקסט - תודה לכם, מעלי-טקסטים-על-הרשת! - ואחר כך להשוות עם הקטלוג. נכון לעכשיו, הצלחנו לזהות בוודאות (כלומר עם מספר מדף מדויק) יותר משלושים כתבי יד שנחשבו לאבודים, וגם יצור קטן שהתחבא עשרות שנים בחשכה זכה לראות אור יום...




 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה